Mingun en Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Mingun en Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Mingun en Mandalay

Door: Mahena

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

14 April 2011 | Myanmar, Mandalay

Beiden waren we al vroeg wakker, iets voor 6 uur. Dus rustig aan gedaan, we hadden pas om 9 uur afgesproken met de gids. Wat thee en koffie gemaakt en onze site zover als het kon geupdate. Rond 8:15 uur een klein ontbijt genomen.

9:00 Uur vertrokken we richting Mingun. Het waterfestival is vandaag officieel van start gegaan, gisteren was "slechts" een voorproefje. Op straat nog meer mensen die klaarstaan om elkaar nat te gooien. Grappig om te zien dat er een aantal tussen zitten die dit met de nodige concentratie of venijnigheid doen om de ander volop te raken.

Na een een klein halfuur rijden, stopten we aan de rand van het Irrawaddy rivier in Mandalay en stapten we over op een boot. En wat een luxe, de boot was helemaal voor ons zelf. Een prettige tocht met een enigzins verkoelende bries. Halverwege stonden we midden op de rivier ineens stil. Na losgekomen te zijn uit een zandbank, kwamen we na 1 uur varen  aan bij het dorpje Mingun. Een nogal toeristische aangelegenheid, veel souvenirzaakjes met (zoals zo vaak) many same same.

In Mingun zou 's werelds grootse stoepa "Mingun" komen, ware het niet dat de opdrachtgever voor dit bouwwerk, koning Bodawpaya, overleed voordat het af was. De bedoeling was dat de stoepa 150 meter hoog zou worden. In 1790 startte de bouw en het eindigde in 1819, het jaar waarin de koning stierf. In 1838 werd het bouwwerk getroffen door een aardbeving.  Na dit bewonderd te hebben, liepen we verder naar de Mingun klok. Een gigantisch grote bronzen klok, die in opdracht van dezelfde koning is gemaakt. De klok schijnt 's werelds grootse hangende hele klok te zijn en weegt "slechts" 90 ton.

We liepen langs de souvenirkraampjes door naar onze volgende stop: Hsinbyume stoepa. Koning Bagyidaw heeft deze stoepa laten bouwen in nagedachtenis van een van zijn geliefde vrouwen. Volgens de gids: de birmese Taj Mahal (qua verhaal en kleur dan).

Na dit bezocht te hebben, liepen we terug naar de boot. Onderweg een paar keer nat gegooid, al viel de "schade" mee. Op de terugtocht wederom kunnen genieten van een stevige wind.

Aangekomen in Mandalay hebben we een kleine lunch genuttigd van groenten in tempura deeg en als "desert" papaya. Hierna vertrokken we naar het klooster Mahamuni. Een belangrijke plaats, omdat hier (volgens zeggen) een Boeddha beeld staat die door Boeddha zelf gemaakt is. Het oorspronkelijk beeld is van koper. Echter door al het goud plakken in de loop der jaren, is het beeld bedekt met een hele dikke laag goud en is daarmee ook een stuk groter/dikker geworden. Zoals ook bij de Gouden Rots, mogen alleen mannen het beeld met goud bedekken.

De gids had ons nog beloofd om een bezoekje te brengen aan een bedrijf die de gouden blaadjes maken. Dus gingen we hiernaar toe. Een stuk goud van 1 gram wordt 1 uur lang platgeslagen. Dit platgeslagen stuk wordt in zes stukken verdeeld, waarvan ieder stuk weer 5 uur lang platgeslagen wordt. Dit is uitsluitend mannenwerk. Vrouwen zorgen ervoor dat de flinterdunne gouden blaadjes verpakt worden, zoals ze meestal in tempels verkocht worden. Interessant om te weten hoe dit gemaakt wordt. We hadden niet verwacht dat dit volledig handwerk zou zijn.

Rond 14:15 uur werden we bij het hotel afgezet. Niet veel meer gedaan dan relaxen en  genoten van de airco en internet. Morgen staat er een lange dag op ons te wachten met veel op het programma: we gaan Mandalay verlaten en gaan naar Monywa.

• 14 April 2011 - 17:59

Stefan:

Hey Nico & Mahena!

Leuk om de verhalen weer te lezen en uiteraard de foto's weer te zien van deze trip!

Jullie hebben in ieder geval een leuk en druk programma :)

Have fun nog!

Stefan

• 16 April 2011 - 08:24

Grietje:

Hoi Mahena,
    In Mingun niet in het bejaardentehuis geweest? Vond ik een bijzondere ervaring om te zien. Leuk dat jullie gezien hebben hoe ze dat "bladgoud" maken. Ik wist niet dat het echt van goud is gemaakt. Dure tempels dus want er zit heel wat "bladgoud" op.
    Veel plezier verder!
    Grietje

ps: heb je mail ontvangen, erg leuk! Alles gaat redelijk en ....... ik heb een vakantie geboekt. Ga 5 mei, met mijn moeder, een weekje varen in Nederland, iets anders als kamperen in India of Ethiopië maar het is even niet anders.

• 19 April 2011 - 16:07

Hans Verver:

Ha Nico en Mahena,

Zo te zien zijn jullie heerlijk aan het genieten. Mooie foto's. Ga lekker zo door !!! Het is nog lang niet voorbij.

Hans Verver

• 21 April 2011 - 06:52

Chris:

Hoi,

Lekker relaxed daar.
    Als je het op zo'n landkaartje kijkt is het toch altijd weer verder als dat je denkt.

Rustig aan en niet meer reageren op werkmailtjes hé, je hebt vakantie...

Chris