Kalaw - Inle Lake - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Kalaw - Inle Lake - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Kalaw - Inle Lake

Door: Nico

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

10 April 2011 | Myanmar, Inle

Om 6 uur opgestaan en om 7:15 gaan ontbijten. Wederom geen hoogstandje maar we hebben het minder meegemaakt. Om 8 uur arriveerden onze chauffeur & gids. We maakten een korte wandeling langs de oud Britse koloniale  woningen die goed onderhouden waren en veelal momenteel opgekocht door officieren van een nabijgelegen militaire basis.

Hierna de auto ingestapt richting de lokale markt. Zoals alle andere markten kip, vis, groente, specerijen & bloemen. Het leuke van deze markt was dat er van en door verschillende stammen goederen werden verkocht. Na een klein uurtje stapten we weer in de auto richting Inle lake. Het was dezelfde weg die we 2 dagen geleden hadden gereden en na een uurtje passeerden we het vliegveld van Heho. Kort daarop stopten we voor wat drinken in een typisch Aziatische eet/drink gelegenheid met kinderstoeltjes en de closet rol op tafel.  Na een kwartiertje National Geographic & Lady Gaga door de boxen, vervolgden we onze trip waar we zo nu en dan stopte om wat foto's te schieten. Aangekomen in Inle namen we afscheid van de chauffeur (voor 2 dagen) gezien we de komende dagen alles per boot gingen doen.

Na 30 minuten varen in een soort van longtailboat (zo noemen ze die in Thailand, mogelijk hier ook) arriveerden we in het Inle resort waar we de komende 2 nachten zullen slapen. Het is een complex van luxes villa's en cottages aan de oever van het Inle lake die in 2005 is geopend. Het ziet er erg charmant uit, echter kan het hier en daar wel een likje verf gebruiken, iets wat het management ook op is gevallen want we zagen dagelijks mensen met bussen met verf lopen.

Nadat  onze bagage in de kamer was gebracht en we ons hebben kunnen opfrissen, zijn we na ruim 30 minuten weer in de boot gestapt om ons programma voort te zetten. Opmerkelijk wat we allemaal zagen, mensen zijn volledig in balans met hun kano, ze staan op 1 been op de kano en met hun andere been roeien ze (Intha techniek). Dit is een unieke manier van roeien en kom je zover wij weten nergens anders in de wereld tegen.

Men leeft hier werkelijk op het water, 10 tallen kano's verzamelen het groen uit het ondiepe Inle lake ( 21.5 km lang en 11 km breed) waarmee de bodem is gestoffeerd. Hiervan maken ze drijvende eilandjes die ze met bamboe stokken vast prikken om er bv tomaten op te verbouwen. Tevens zagen we verschillende vissers technieken. Manden die over vissen werden geplaats, het plaatsen van fuiken en door het slaan van de peddels schrikken de vissen en zwemmen in de fuik. En uiteraard het voor ons normale manier, met behulp van netten. Zoals eerder gezegd men leeft hier letterlijk op het water, hele dorpen, hotels/resorts op palen.

Bijna aangekomen bij ons restaurant (op het water) begon het te regenen en zagen in de verte de onweer. Al varende met de paraplu boven ons hoofd ontweken we de druppels en eenmaal in het Italiaans restaurant aangekomen begon het behoorlijk te waaien en gieten! Gelukkig was het maar van korte duur, want na onze lunch was het weer droog. We voeren  naar een Lotus & silk factory. Hoe men zijde maakt verschilt niet ten opzichte an Thailand, Laos, Cambodja of Indonesië, echter het weven van de lotus bloem hadden we nog nooit gezien en schijnt ook uniek te zijn. Een drietal lotus stengels worden na ongeveer 10 cm ingesneden en uitelkaar getrokken waardoor er flinter dunne draadjes ontstaan die men vervolgens oprolt tot draad. Persoonlijk niet zo mooi en zo fijn als zijde maar wel erg bijzonder.

Hierna voeren we naar en door een vissers dorp en meerde een half uurtje later aan bij een cheroot factory. Cheroot is een soort van sigaar, tabak gemengd met anijs wat gewikkeld is in een groen blad met een filter (restanten van een maisplant). Een betaalbaar alternatief rookwaar wat we al menig Birmees hebben zien roken de afgelopen dagen. De meisjes waren behoorlijk handig met het fabriceren van deze Cheroots naar horen zeggen kunnen ze er op 1 dag wel 20.000 maken EN DIT IS UITSLUITEND HANDWERK!

We stapten weer in onze gemotoriseerde kano en na zo'n 10 minuten varen dobberden we tussen de ontelbare groene drijvende eilandjes waar men tomaten op verbouwd.

We voeren weer richting ons resort en bijna aangekomen begon het weer te druppen. Aangekomen in onze kamer hebben we alleen een beetje bij zitten komen van een zeer intressante dag, 's avonds in het hotel gegeten en rond 21:30 gingen de luikjes dicht.

We hopen snel een goede internet verbinding te hebben, als er een internet gelegenheid is dan is deze zo traag dat we al blij zijn dat we onze verslagen kunnen dumpen. Een foto plaatsen is niet mogelijk, dit duurt uren door de trage verbinding en x tal proxies (internet is gecensureerd sinds de monniken opstand in 2007) Vermoedelijk zullen de bijbehorende foto's pas na 20 april in Thailand geplaatst worden.

• 12 April 2011 - 09:45

Frits En Norma:

Hallo lieve mensen,

Ik zie het helemaal voor me, met al die eilandjes. Taman Nagara is er niets bij. Mooi hoor en vergeet later niet de foto's zodat wij later kunnen nagenieten. Veel liefs Frits en Norma en
    genietse.

• 13 April 2011 - 17:18

Sophie:

en Nico, heb je er eentje opgestoken????

• 13 April 2011 - 17:35

Grietje:

Ik waan me weer even een dagje terug op het Inle. Ook de regen daar, in een bootje, meegemaakt. Krijg heimwee;-)
    Fijne reis verder!

• 13 April 2011 - 19:42

Wil:

Leuk dit weer te lezen en toch wel verrast door het aantal berichten en foto's.
    Zo te zien (en te lezen) is er nog niet echt veel veranderd, zelfs de sigaren niet.

Veel plezier nog en de groetuh uit De Haag!
    Wil