Kyaikhityo - Bago - Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Kyaikhityo - Bago - Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Kyaikhityo - Bago - Yangon

Door: Mahena & Nico

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

08 April 2011 | Myanmar, Rangoon

Na een wat minder relaxte nacht: moeilijk in slaap kunnen komen en regelmatig wakker geworden, maakten we ons op voor het ontbijt. Tsja twee sneetjes brood,  nare instant sap, een omeletje, instant koffie en thee, vertrokken we. De berg aflopen is makkelijker, dus hebben we dit helemaal zelf gedaan incl bagage (trolley op wieltjes!).  Na een klein halfuur kwamen we bij de stopplaats van de trucks aan. Een mazzeltje: we konden direct de truck in en wederom voorin. Na een vlotte rit kwamen we aan bij het basiskamp, waar onze chauffeur op ons stond te wachten.

Na een rit van iets meer dan twee uur kwamen we aan in Bago, waar we een bezoek brachten aan het gouden paleis van Kambawzathardi. Een groot terrein met meerdere gebouwen, waarvan er (zover wij zagen) er twee zichtbaar waren en er veel gebouwen verwoest zijn. Een van de twee gebouwen mag je bezoeken, wat wij ook hebben gedaan. Niet echt veel te zien. Wat opgravingen en replica van de wagen waar de koning zich in liet vervoeren, veel teakhouten boomstammen (opgegraven heipalen) en de troon. Binnen foto's maken is niet toegestaan, maar een medewerker gaf Nico toestemming om foto's te maken in het troon gedeelte van het paleis.

Een liter zweet minder en bezoek rijker, vertrokken we naar een restaurant voor de lunch. Gezien het "overdadige" ontbijt en de vermelding op de kaart van springrolls, namen we vegetarische springrolls. En als toetje mango en papaya. Smaakte erg goed.

Na de lunch en nadat de chauffeur de airco had afgekoeld met water (het is echt ontzettend warm) reden we naar Shwethalyaung tempel. Jaja weer schoenen uit en vieze voeten rijker. Hier een (alweer) erg grote liggende Boeddha. Het verhaal was dat een koning die het animisme aanhing, verliefd werd op een prinses die boeddhistisch was. De liefde werd gedwarsboomd door de twee verschillende religies en na veel gedoe werd de koning uiteindelijk boeddhistisch en liet deze liggende Boeddha bouwen.

Als traktatie bezochten we nog een tempel in Bago, de Kyaikhityo Pin paya. Een tempel gebouwd in 15e eeuw met vier grote Boeddha's die met de ruggen naar elkaar toe zitten. Het verhaal hier: vier Mon zussen waren verbonden met de constructie van de Boeddha's. Er werd verteld dat als een van de zussen zou trouwen, dan zou een van de Boeddha's instorten. Afijn een Boeddha is verwoest bij de aardbeving van 1930.

Hierna reden we door naar Yangon, waar we rond half 4 aankwamen bij het Chatrium hotel. Zalig genieten van de koele kamer!

• 09 April 2011 - 08:46

Frits En Norma:

Hai Birmezen,

Genoten van jullie verslagen op de zaterdagochtend. Heerlijk op zaterdag nooit geen huishoudwerkjes als allleen maar lekker treuzelen met een heerlijk kop koffie boven de krant en dan even kijken of er post is. Inderdaad allemaal leuke verslagen op je site. Mooi hoor en wat een hitte. Ik weet wat jullie voelen. Niets voor mij. Ga zo meteen kijken wat voor geld ze daar hebben.Ik zie dat je daar ook enorme vlappen heb, die geen bal waard zijn en maar denken dat je heel rijk bent. Ook genoten van de prachtige foto's. Nou wij wachten op jullie volgende verslagen.
    Donderdag zijn we in de middag op ziekenbezoek geweest bij je vader. Gebak meegenomen bij de thee. Kwam hem goed uit want ik vond dat hij er een beetje pipsjes uit zag. Als hij zich goed voelt gaat hij dinsdag met Ties weer golfen. Nou lieverds doe voorzichtig en geniet nog ondanks de warmte van de komende dagen. Veel liefs van Frits en Norma.

• 09 April 2011 - 10:16

Tes:

Ha schatten,

Nou veel gezien in een korte tjd als ik het zo lees. Maar hoe vinden jullie het, is het mooi, indrukwekkend? is het een aanrader?

Hier zalig zomers weertje! dus genieten in de tuin, veel mailen en mensen bellen. Nu wachten op visum voor India, dus hopenlijk wordt het er één voor zes maanden met een double entry. Maar niets zo veranderlijk als India, dus kan ook gezellie 2 maanden worden en dan afrossen.
    Kunnen pas een ticket boeken als we het visum terugkrijgen helaas.

Genietse daar!
    besos

• 11 April 2011 - 20:43

Grietje:

Hoi Mahena,
    Leuk dat jullie zo regelmatig een verslag kunnen plaatsen. Tot nu toe "herken" ik alle plaatsen die jullie hebben aangedaan.
    Geniet nog maar lekker de komende weken, ik volg jullie op deze site.
    Groetjes,
    Grietje

• 12 April 2011 - 08:47

Annemieke:

Hey luitjes,
    Zo te lezen vermaken jullie je prima. Leuk om te lezen.
    Ik had jullie al geprobeerd te sms-en en mailen, maar volgens mij hebben jullie die niet ontvangen.

Geniet verder nog de komende 3 weken!!!
    groetjes van ons allemaal