Yangon - Bago - Kyaikhityo - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Yangon - Bago - Kyaikhityo - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Yangon - Bago - Kyaikhityo

Door: Mahena & Nico

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

07 April 2011 | Myanmar, Naypyidaw

Na een kort ontbijt en uitchecken (hoera ze accepteerde 8 verkreukte dollars) vertrokken we richting Kyaikhityo. Dit zou een rit worden van 5 uur.

Onderweg richting Bago leek de weg op een 30 jaar oud Japan, 2  takt Mazda's, Datsun, Toyota vol met plamuur, kit en een likje verf bij elkaar gehouden. Op de linker rijbaan staan vaak auto's stil waar mensen onder de auto liggen, onder de motorkap hangen of auto's zonder wielen. Waarschijnlijk zijn de banden geklapt gezien er vaak geen profiel opzit. Ook onderweg veel rieten huisjes midden op een stuk grond zoals eerder gezien in Aziatische landen, niet verwonderlijk dat de tyfoon  Nargis van een paar geleden zoveel slachtoffers had.

Na een paar uur rijden, stopten we in Bago om daar de Shwemawdaw pagode te bezichtigen. Deze goude stoepa van 114 meter hoog is in het verleden meerdere keren verwoest geweest door aardbevingen. Rond 12:30 kwamen we aan in het basiskamp waar we konden lunchen. Na de lunch vervolgden we onze rit per truck, een korte rit door de bergen van ongeveer 45 minuten. Halverwege stopten we en moesten we wachten op afdalende vrachtwagens, deze werden geteld zodat er onderweg geen opstoppingen ontstaan op de steile en smalle wegen. Wij hadden het geluk dat de gids regelde dat we met zijn drieën voorin mochten zitten. Achterin zaten de passagiers op elkaar gepakt wat er niet comfortabel uitzag toen we nog niet reden. Het pittige rijgedrag van de chauffeur met scherpe bochten en met de vlam in de pijp, hadden we het te doen met de mensen achterin.  Toen we afgezet werden, konden we kiezen om 1 uur de berg te bewandelen naar de eindbestemming of ons te laten dragen. We hadden vooraf gezegd dat als onze gids ging lopen dat wij ook zouden lopen. Gelukkig vertelde ze ons dat ze zich liet dragen zodat we ons niet zo schuldig hoefden te voelen. Gedragen door 4 tillers arriveerden we de bergtop waar ook ons hotel was, snel afrekenen 16.000 Kyat en een fooitje van 1000 per persoon.
Boven gekomen voelden we ons toch nog schuldig, ze hebben heel wat kilo's met heel wat steile hellingen moeten beklimmen.....

Aan de top aangekomen, zijn we naar ons Mountain Top hotel gegaan om in te checken. Een primitief hotel zonder airco & kluis op de kamer tegen 4 sterren hotel prijzen. Het uitzicht was geweldig!

Met de gids om 16:00 uur afgesproken om naar de gouden rots met een 7 meter hoge stoepa erop te gaan. Volgens legende wordt de rots door een haar van Boeddha op zijn plaats gehouden en behoort tot 1 van de heiligste plaatsen in Azië. Het was er erg druk, ivm het Birmeze nieuwjaar hebben veel kinderen al vakantie en hebben ouders vrij genomen om naar deze heilige plek te komen (Incl veel monniken vanuit heel het land).

Na het plakken van wat bladgoud op de rots (mag uitsluitend door mannen gedaan worden, Nico moest de rots voor 3 personen vergulden). Hierna hebben we in een straatje vol souvenir prul, eet- en drinkgelegenheden wat gedronken en mensen zitten kijken tot kort voor de zonsondergang.

Nadat de zon onder was gegaan en we nog wat foto's hebben geschoten, zijn we terug gelopen naar het hotel. Zonder de zon en op zo'n hoogte was de temperatuur echt verkoelend en zeer aangenaam. 's avonds in het hotel fried rice met kip en curry chicken Myanmar style met rijst gegeten.

• 13 April 2011 - 17:11

Sophie:

he wat zie ik daar geen cola light??? hahaha wat een geweldig uitzicht / gezicht moet dat zijn geweest