Yangon citytour - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Yangon citytour - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Yangon citytour

Door: Mahena & Nico

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

06 April 2011 | Myanmar, Rangoon

De eerste echte dag van de rondreis is begonnen. We mochten om 8:00 uur al op pad.

Eerst kregen we van onze gids, Ma Lay, de rest van de Kyats: een te grote stapel bankbiljetten, in totaal 310.000 van die krengen. Deze eerst maar even in de kluis op de hotelkamer opgeborgen.

Als eerste reden we naar het centrum van Yangon. Daar hebben we een stuk rondgelopen, langs het stadshuis, onafhankelijkheidsmonument, de pagode Sule Paya. De weg werd vervolgd langs allerlei stalletjes met verse noodlesoepen, fruit, boeken, loten, kopien van te oude dvd films, sigaretten en ga zo maar door.

Hierna reden we naar de Kyaukhtatgyi pagode. Een tempel met een zeer grote liggende Boeddha. Hier hebben we wat rondgelopen en bezochten we ook de verblijven van de monniken. De "hoofd"monnik was aanwezig en was nieuwsgierig waar we vandaan kwamen en of wij een geloof aanhingen. Via onze gids werd dit gesprek gevoerd. We kregen nog een blad mee met wijsheden voor het aanhangen van het Boeddhisme (dit daar Nico had aangegeven veel sympathie te hebben voor deze levenswijze).

Na dit bezoek reden we terug naar het centrum, waar we een markt bezochten. Een markt met heel veel hetzelfde en dan variërend van juwelen, longyi,'s, kleding, handicraft enz. Na dit bezocht te hebben (zonder iets gekocht te hebben) was het lunchtijd. Allebei hadden niet echt veel trek en hebben het gehouden op wat drinken en Mahena met papaya.

Na de lunch hebben we het nationaal museum bezocht met TE veel etages. Het eerste deel betrof het Birmese schrift en haar geschiedenis. Mmmm, te lastig en het lijkt allemaal op elkaar: veel rondjes en krullen...... Voor de rest oude zaken uit de tijd van het koninkrijk, aandacht voor de vele stammen die Myanmar kent, schilderijen door Birmezen schilders en als afsluiting nog wat opgegraven fosielen.

Na flink "gemuseumd" te hebben, werden we teruggebracht bij het hotel om even bij te komen van de dag. Het is waanzinnig warm hier, de zon brandt stevig door.

Na anderhalve uur werden we opgehaald om, met enigszins iets aangenamere temperatuur, de Swedagon Pagode te bezoeken. Dit is de bekendste pagode in Myanmar en ook in Azië. De pagode is meer dan 2500 jaar oud en meerdere keren herbouwd o.a. door opgelopen schade van aardbevingen. De stoepa is bijna 99 meter hoog en  is bedekt met 60 ton puur goud. De parasol bevat allerlei juwelen die door de mensen zijn gedoneerd. Een zeer mooie en grote pagode die we met een redelijk prettige temperatuur bezocht hebben.

Aansluitend reden we naar Chinatown in het centrum om daar nog langs allerlei groente-, fruit- en eetstalletjes te lopen. Hierna werden we bij het hotel afgezet.

Ook deze avond afgesloten met een klein diner in het hotel. En ook nu kregen we het toetje van het hotel.

• 08 April 2011 - 15:11

Huib:

het boeddhisme is inderdaad een goede levensbeschouwing.
    de in het Westen zeer populaire mindfulness is ervan afgeleid.
    interessant om de oudst bekend zijnde pagode bezocht te hebben.
    heel veel goeds in jullie vakantie toegewenst.