Het Terracotta leger - Reisverslag uit Peking, China van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Het Terracotta leger - Reisverslag uit Peking, China van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Het Terracotta leger

Door: Mahena & Nico

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

19 April 2010 | China, Peking

Het Terracotta leger

Ook vandaag vertrokken we om 9 uur, dit keer richting het terracotta leger. Na een half uur rijden, werden we eerst gedropt bij een bedrijfje die terracotta beelden maakt, van grote tot kleine. Hier kregen we een rondleiding hoe het procédé in elkaar zit voor het maken van deze beelden (zoals het vroeger ook ging). Een terracotta beeld is van hals tot aan de middel hol en het hoofd (massief) zit er los op. Zoals gewend kom je na de rondleiding uit in de winkel.

Na niets gekocht te hebben vertrokken we dan eindelijk richting het terracotta leger. Een groot terrein met 5 grote gebouwen op een groot plein. In het eerste gebouw een winkel waar één van de boeren (die de ontdekking heeft gedaan) een boek over het terracotta leger voor je wil signeren, maar je mag GEEN foto's van hem maken. In hetzelfde gebouw laten ze ook een film zien over het ontstaan van dit leger (een mausoleum van keizer Qin) tot en met de vondst in 1974.

Het terracotta leger: in het eerste jaar van het bewind van de keizer gaf hij reeds opdracht om zijn graf te bouwen. Naar zeggen zijn er 700.000 werkers hiervoor ingezet. Het graf van de keizer zelf ligt op een heuvel, met daar omheen een complex van 2,5 km2. Vroeger stonden er kennelijk tempels, zalen en gebouwen omheen maar nu niet meer. En het complex bestond ook uit vele putten (naar schatting zijn er meer dan 400 opgegraven) met daarin grafgeschenken.

Het terracotta leger zelf is uiteindelijk onder een dikke laag zand bedekt geraakt om uiteindelijk in 1974, 2200 jaar later, toevallig gevonden te worden tijdens het maken van een waterput.

In put 1 tref je het bekende beeld aan van een immense overdekte hal met ontzettend veel terracotta beelden, die in gangen staan, zo nu en dan met paarden. De koetsen ontbreken, dit omdat ze van hout waren en dit in loop der tijden vergaan is. Wel is er zo nu en dan een versteende wiel te zien. Erg mooi en imposant. Dan te bedenken dat er 9000 unieke beelden zijn, en ieder met een ander gezicht, haardracht (afhankelijk van de rang in het leger), gelaatsuitdrukking, stand van de handen en ga maar zo door.

Put 2 is een stuk kleiner en zie je wachters in een diepe put uitgegraven. De laatste put (3) is weer een grotere hal, waar je met name een beeld krijgt van niet opgegraven legers. Erom heen zijn in put 3 enkele rangen uit leger in etalages neergezet. Zo krijg je een beter beeld van de grote en enorme details op de beelden. Erg mooi.

In het laatste gebouw worden bronzen vondsten tentoongesteld, zoals een wagen met vier paarden. Iets kleiner dan de terracotta versies, erg indrukwekkend. Verder zie je er bronzen speren, pijlen, drinkflessen en noem maar op wat allemaal mee moest in het graf voor een leven in het hiernamaals (o, ja ook een bronzen zakdoek?!).

Onderweg terug naar de auto, loop je als het ware door een soort van dorp met winkels en alleen maar met dezelfde souvenirs. Volgens de gids: opgezet voor de boeren die hun land zijn kwijtgeraakt na de vondst van het leger.

Na dit indrukwekkende bezoek vertrokken we naar onze lunch locatie. Een iets minder geslaagde lunch dan de vorige dag.
Na de lunch reden we terug naar Xian om nog een markt voor Chinese medicijnen te bezoeken. Een markt met kraampjes die allemaal hetzelfde verkopen: veel kruiden, wortels, maar o.a. ook gedroogde schildpadhuid, gedroogde slangen. Als je maar denkt dat je er beter van wordt...

Hierna nog een laatste bezienswaardigheid: Qinzhen Si, de Grote Moskee.
Via, qua verkeer, rustigere straatjes met veel souvenirstalletjes en eetstalletjes kwamen we aan bij de grote moskee. Een moskee in Chinese stijl, dateert circa uit het jaar 742. Arabische handelaren bleven hier “plakken” en trouwden met Chinese dames en introduceerden (en behielden daarmee) hun geloof.

Apart en mooi om te zien dat deze moskee in Chinese stijl zo anders is dan de Arabische.

Na deze vermoeiende, maar ook indrukwekkende, dag werden we eind van de middag afgezet bij ons hotel. Snel hebben we nog wat avondeten gehaald bij een supermarkt, want op de restaurants in het hotel zijn we uitgekeken. Helaas is hier verder werkelijk helemaal niks naks nada in de buurt.

• 19 April 2010 - 17:35

Johan:

Geweldig Mahena en Nico.
    Erg indrukwekkend en ook fantastisch beschreven.

• 19 April 2010 - 21:04

Wim:

Het terracotta-pakje staat jullie goed. Wel wat stijfjes.

• 20 April 2010 - 06:27

Annemieke:

van zo'n pakkie knappen jullie lekker op zeg!
    Jullie zijn weer goed bezig, zo te lezen. Leuk hoor.

• 20 April 2010 - 14:21

Shaarda:

Hey Mahena, wat leuk om je reisverhalen te lezen, en prachtige foto's. Ben benieuwd naar de rest.

groetjes,
    Shaarda

• 20 April 2010 - 19:48

Wil:

leuk dit weer allemaal te lezen en de foto's te zien. Allemaal heel herkenbaar en tot nu toe bijna hetzelfde programma wat wij daar in onze eerste week in China gedaan hebben. Dus als je een foto mist, hebben wij hem wel voor jullie.

Groetuh!

• 22 April 2010 - 05:10

Huib:

Lijkt me reuze interessant om de terracottasoldaten in het echt te zien.
    Die Chinese moskee is ook de moeite waard. Tien jaar na de dood van de profeet in 632 stond er kennelijk al een moskee in China!