Uitje naar Macau - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Uitje naar Macau - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Uitje naar Macau

Door: Mahena & Nico

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

29 April 2010 | Hong Kong, Kowloon

Uitje naar Macau

Na lekker te hebben uitgeslapen, vroegen we ons af wat zullen we vandaag gaan doen. Naar Aberdeen (een haven gebied op Hong Kong eiland) of naar Tai O (een vissersdorp op Lantau eiland), naar Disneyland of Ocean Park? De keuze viel op Macau.

Macau is ook China, maar net als Hong Kong met een eigen valuta, eigen regelgeving ook op het gebied van visa. Een visum krijg je, net als in Hong Kong, middels het invullen van een migratieformulier die 90 dagen geldig is.

Macau is een klein eilandje voor de kust van China en is in de 16e eeuw een Portugese kolonie geweest en is in 1999 teruggegeven aan China. Macau staat bekend om zijn vele casino's en voor ons ook in het kader van de grand prix (dankzij het X-box race spel PGR3).

Te voet liepen we rond 10 uur richting het China Hong Kong City gebouw waar we de tickets kochten. We waren net op tijd om de ferry van 11.00 uur te nemen. We hadden een stief kwartiertje nodig om door de migratie te komen en richting de gate van onze boot te lopen.

We zaten net vijf minuten en de boot vertrok richting Macau. Het was een soort van catamaran boot die vlot over de zee voer. Ongeveer 70 minuten later kwamen we aan in Macau, waar we bij de migratie een stempel van Macau in onze paspoorten kregen.

Op het moment dat we aankwamen, werden we verwelkomd met een tropische bui. Tsja wat gaan we doen? Eerst hebben we maar een kaart van Macau gezocht. Die vonden we vrij snel en dan maar kijken. Ondertussen kwam er een man bij ons staan en legde uit waar we nu waren op de kaart en waar je naar toe kon gaan. Natuurlijk kon hij ons ook gidsen/touren door Macau. Hij vertelde wat hij ons in twee uur kon laten zien met als afsluiting een bezoek aan het Venetian Casino. Na wat dubben en vragend naar de prijs, besloten we om gebruik te maken van zijn diensten. De prijs was inmiddels iets gezakt en de tour zou dan 3 uur duren. Dus een privé tour voor ons door Macau...

Via een deel van de Avenida de Amizade (een deel van de Grand Prix Circuit) reden we naar het beeld “Kun Lam”. Na wat foto's schieten, vertrokken we naar de A-Ma tempel.

Dit is een plek waar de Portugezen in de 16e eeuw voor het eerst aan land kwamen. Hier vroegen ze aan de vissers hoe het land heette. Door verbastering van het antwoord door de Portugezen heeft het eiland de naam Macau gekregen.

Na een korte rit kwamen we aan bij de Penha kerk. Een katholieke kerk die niet meer in gebruik is en nu een toeristische plek is. Ook wordt het gebruikt voor fotoshoots voor bruidsparen, die er ook inderdaad waren.

Toen vertrokken we richting Senado plein. Een plein met mooie panden in Portugese bouwstijl erom heen, het stadhuis en het oude postkantoor. Hier hebben we ook onze brunch genuttigd.

Na twintig minuten vertrokken we richting het oude fort van Macau en de voor ons bekende prent de ruïne van St Paul's. Inmiddels begon het weer tropisch te regenen.

Voor het bezoek aan het fort met de kanonnen moesten we eerst een stuk naar boven lopen in de gietende regen. Spontane watervalletjes die van de trappen stroomden. We zijn met plu naar boven gegaan. Gelukkig waren de laatste delen overdekt en een roltrap in 3 delen bracht ons naar boven. De kanonnen zijn slechts eenmaal gebruikt, namelijk toen de Nederlanders een poging waagden om Macau over te nemen (het mag duidelijk zijn dat het “ons” toen niet gelukt was).

Toen liepen we weer terug naar beneden om de ruïne van St Paul te bewonderen. St Paul's was ooit een kerk (in 1602-1640 gebouwd) alleen in 1835 is deze door een brand verwoest en nooit meer herbouwd. De voorkant is nog het enige wat er staat en wat de “acropolis” van Macau is.

Hierna vertrokken we, via de Holland straat, richting het eiland Taipa (ook Macau) richting het Venetian Casino.

Net als in Las Vegas is het een gigantisch groot gebouw in de stijl van het San Marco plein inclusief de beroemde brug in Venetië met de grote toren van het San Marco plein.

Binnen was het nog mooier met beschilderde plafonds, veel bling bling en glimmende vloeren. Het is een casino ruimte waar je eng van wordt en waar uiteraard heel veel mensen gokken. Op de tweede etage van het casino vonden we het “Grande Canal” waar je met een gondelier in een gondel een tochtje over het water kon nemen. De tweede etage was tevens gevuld met allemaal exclusieve winkels met straten in Venetiaanse stijl en plafonds die de indruk geven dat je buiten loopt met een blauwe hemel met een paar onschuldige wolken. Kortom, zoals we ook in Las Vegas hebben meegemaakt, te gek voor woorden en verschrikkelijk mooi gemaakt.

Na dit bezoek vertrokken we richting de vertrekhal van de veerboot. Dus weer door de migratie en om 16.30 uur waren we op de terugvaart naar Hong Kong. Ondanks het weer viel de tocht mee qua golven, Mahena is in ieder geval niet zeeziek geworden (en dat zonder een primatour).

Bij terugkomst weer door de migratie voor een Hong Kong stempel. Via een sjieke shoppingmall zijn we (droog) teruggelopen naar ons hotel. Omdat het weer niet veel anders was dan in Macau, besloten we om in het hotel ons avondeten te nuttigen.

Het was een mooie en leuke dag in Macau met achteraf gezien een goede keus om een tour te nemen. De gids sprak goed en rustig Engels en gaf ons bergen met informatie. Het was een top dag ondanks de regen.

• 29 April 2010 - 21:37

Joop Elly:

Prachtige foto's en heerlijke verhalen om te lezen.
    We blijven jullie volgen hier.
    Inmiddels is het hier gaan onweren en regenen, beetje jammer.

Groetjes van ons 4

• 30 April 2010 - 19:39

Susan:

De spontane trips zijn toch vaak de leukste. Zeker als je iemand tegen komt dit je kan rondleiden.
    Het ziet er soms wel erg europeaans uit.
    Groetjes.

• 30 April 2010 - 19:42

Susan:

Oeps vergeet ik helemaal te vragen. Nico hoe is de koffie daar, buiten Starbucks om??? of is het echt een thee land (jakkes)

• 05 Mei 2010 - 10:41

Linda:

Hi Mahena,

je kunt straks bijna een geschiedenisboek schrijven met al die achtergrondinfo! Fijn dat jullie het nog leuk hebben. de foto's zijn mooi en sommige doen me idd sterk aan Las Vegas denken! Op t werk lekker druk, ik zit de hele week alleen op de kamer! maar het gaat goed hoor:-) groetjes,Linda

• 08 Mei 2010 - 18:58

Sophie:

Jongens het was weer geweldig!!!!
    Genoten van alle verslagen en vooral de foto's.... Skitterend! Rust nog lekker uit van al die indrukken!

• 08 Mei 2010 - 21:59

Susan:

Hoi, wordt er nog gereisd of zitten jullie stil. De laatste reis verslag is van 29 april en ik typ dit op 8 mei (nu nog het is namelijk 2 minuten voor 12 's-nachts dus bijna 9 mei)