Van Guangzhou naar Hong Kong - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Van Guangzhou naar Hong Kong - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Van Guangzhou naar Hong Kong

Door: Mahena & Nico

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

27 April 2010 | Hong Kong, Kowloon

Van Guangzhou naar Hong Kong

Na een karig ontbijt in het hotel in Guangzhou, vertrokken we om 8 uur naar het vliegveld voor onze vlucht naar Hongkong.

Na een toch wel langdurig en traag proces van security check en migratieformaliteiten konden we na een klein uurtje naar de gate lopen. We vlogen met China Southern en we konden keurig op tijd boarden en met vrijwel geen Chinees aan boord ging dat heerlijk rustig zonder decibellen productie en geen en geduw. ZALIG!

Een uurtje later kwamen we aan op het vliegveld van Hong Kong. Al wachtend in de rij hebben we het visumformulier ingevuld en bij het laatst in te vullen veld werden we al geholpen en buitengewoon snel onze stempel in ons paspoort gekregen.

Nadat we onze koffers hadden, hebben twee metrokaarten gehaald. Deze zijn goed voor twee ritten op de Airport Express lijn en kunnen we drie dagen onbeperkt rijden met metro.

Met de Airport Express en de metro zijn we naar ons hotel gereisd in circa 45 minuten. De Airport Express is heel netjes ingericht met grote ruimten voor de koffers en nette en schone stoelen. Ook de metro hier is netjes en schoon en je wordt er niet ingeduwd zoals in Beijing.

Het inchecken ging vlot en de kamer is absoluut netjes. We zitten in het YMCA in Kowloon en hebben een kamer met zicht op de haven richting Hong Kong eiland. Het uitzicht is mooi en leuk omdat er om 20.00 uur elke avond een licht show is (Symphony of Lights).

Vrij snel nadat we onze koffers in de kamer hadden staan zijn we richting Victoria Peak gegaan, omdat het vandaag mooi weer is met een redelijk helder zicht. Eerst met de metro, op de rode lijn, naar de Central Station en moesten daaarna een stuk omhoog lopen (borden volgen) naar de ingang voor de Peak tram. Een tram die op een aantal stukken steil omhoog gaat (zeker 50-60 graden). Grappig om dan de immens hoge gebouwen te zien, alsof ze scheef staan.

Op de Victoria Peak genoten van het welbekende uitzicht op Hongkong. Nog lekker genoten van een lunch bij BK en Nico nog op de foto gezet met Bruce Lee.

Hierna vertrokken we, wederom met de metro, naar de Avenue of Stars. Te vergelijken met wat ze in Hollywood hebben: veel platen met bekende Chinese acteurs en actrices met en zonder handafdrukken en handtekeningen Tsja de meeste kennen we niet, in ieder geval niet van naam. Maar Jackie Chan die natuurlijk wel en het beeld en tegel van Bruce Lee hebben we ook niet gemist.

Voordat we naar onze kamer gingen hebben nog even wat fris gehaald bij 7-Eleven. Terug in de kamer voelde we onze voeten en benen al aardig. Toch zijn we weer naar buiten gegaan om de Symphony of Lights te gaan bewonderen. De show duurt 15 minuten waarbij 44 gebouwen betrokken zijn middels spelende lichteffecten op de maat van de muziek. De show is door Guiness World Record uitgeroepen tot 's werelds grootste permanente licht- en geluidsshow. Een mooie show met leuke effecten.
Sinds een lange tijd hebben we ons avondeten genuttigd in TGI Fridays. Tijdens onze reizen in de VS aten we hier graag. En ook nu smaakte het als “vanouds”.

Moe maar met een voldaan gevoel van het diner maar ook zeker van een fantastische dag zijn we teruggelopen naar ons hotel.

Hongkong doet ons, op het eerste gezicht, goed. Na twee weken, duwende, rochelende, spugende, asorijdende, nare Chineesjes is Hongkong een verademing. De metro's zijn schoon, je wordt er niet ingeduwd en platgedrukt en je kan normaal uitstappen. Mensen piepen niet voor, er staan nette rijen bij de metro en zelfs op straat bij de bushaltes. Ook de straten zijn schoon en het verkeer rijdt normaal. Geen continue getoeter en als het voetgangers lcht op groen staat kan je VEILIG oversteken. Man o man wat een luxe. En nog geen rochelende en spugende mensen gezien. En als klap op de vuurpijl, heel veel informatie (ook op straat) staat in het Engels geschreven en men spreekt hier goed Engels. Enerzijds niet zo raar, gezien het verleden met de Britten. Maar toch wat is het prettig, na twee weken veel met handen en voeten te hebben gewerkt (op onze gidsen na natuurlijk).

We hopen dat het positieve beeld zo blijft de komende 2 dagen.