Boottocht over de Li rivier naar Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Boottocht over de Li rivier naar Yangshuo - Reisverslag uit Yangshuo, China van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Boottocht over de Li rivier naar Yangshuo

Door: Mahena & Nico

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

24 April 2010 | China, Yangshuo

Boottocht over de Li rivier naar Yangshuo

Na te hebben ontbeten, zijn we gaan uitchecken. We reden om half negen weg richting de kade van Guilin. 45 Minuten later zaten we op de boot richting onze nieuwe bestemming Yangshuo.

Een boottocht van ongeveer 3½ à 4 uur die over de Li rivier gaat en je door het sprookjesachtige landschap voert. Een landschap die bekend staat om zijn indrukwekkende karstgebergten in allerlei soorten formaties. Erg mooie beelden levert dat op.

Ook veel kleine dorpjes waar je langs vaart en zo nu en dan zie je het dagelijks leven vluchtig: vrouwen die de was doen, boeren die met hun vee aan de slag zijn, aalscholvers die op een stok in het water aan het wachten zijn om vis te gaan vangen.

Het is dan ook niet zo raar dat binnen een mum van tijd het bovendek aardig tjokvol stond met mensen met de camera's in de aanslag.

Wij bleven op het buitendek op één niveau lager, waar het iets minder druk was en ook mooie foto's te maken waren.

Het is wel een invasie aan cruiseboten over deze rivier. Net als op de weg verschilt het vaarverkeer niet veel met het verkeer over land: wat gepaard gaat met veel getoeter van de boten onderling.

Rond kwart voor twaalf werd er omgeroepen dat de lunch werd geserveerd. Dus binnen een kwartier was het buitendek vrijwel leeg en zat men te lunchen. Nico had geen trek en Mahena nam wat van de schalen waar nog niet van gegeten was. We zaten aan tafel met zes andere en kennelijk is het niet gebruikelijk om de gerechten van de schaal in je kommetje te scheppen met een lepel maar gewoon met de stokjes, waaraan je al heb zitten sabbelen, uit de schalen te gaan zitten vissen... jakkes

Tijdens de 4 uur durende “cruise” wordt er door het personeel getracht om je van alles aan te smeren: boeken over Guilin voor 150 Yuan (op straat begint men met 40 Yuan), oploskoffie voor 20 Yuan, Cola voor 20 Yuan, bloesemwijn, een of andere soort rijstewijn in miniatuurfles, extra “speciale” gerechten voor 20 Yuan en ga maar zo door (100 Yuan is circa 11 Euro). Nou prijzen die belachelijk hoog zijn, bedoel oploskoffie en Cola voor € 2,20 per stuk?!? Dat betaal je in Nl ook maar dan heb je voor de koffie echte koffie. De grappenmakers. Natuurlijk zijn we Hollanders en hadden we zelf een fles water en een blikje Cola light bij ons;)

We zijn vrij snel de lunch taferelen ontvlucht en zijn lekker rustig op het buitendek gaan staan om foto's te maken.

Rond één uur meerde de boot aan in Yangshuo. Net als bij onze laatste vlucht, was het ook op de boot een bijna 'ren je rot” race om de boot af te komen. Door een drukke toeristisch opgezette winkelstraat liepen we naar ons hotel om in te checken.

Onze koffers waren door de chauffeur, die met zijn auto naar Yangshuo was gereden, al eerder in het hotel afgeleverd. Het hotel kent geen lift en we zitten op de 3e etage. Dus de bellboy liep naar onze bagage en gaf met handgebaren aan dat we het zelf naar onze kamer mochten meenemen. Aangekomen op de 3e etage vraagt zijn collega: “kan ik jullie helpen”. Wij: nee dat is niet meer nodig.

Na deze fitness voor de dag, kwamen we aan in onze kamer. Een kamer die redelijk spartaans is ingericht, heeft wel een waterkoker, een luidruchtige airco en tv met zo'n 50 Chinese zenders............

Snel zijn we naar buiten gegaan om wat rond te huppelen en een uitgestelde lunch bij de grote M te halen. Hierna ging Nico een massage nemen en ging Mahena naar de hotelkamer om niets te doen.

Om 18.00 uur gingen we met onze gids naar het restaurant (vandaag was het diner in het pakket inbegrepen). We kregen een viertal gerechten voorgeschoteld: een soort van kouseband met piri piri pepers, een soort van andijvie met knoflook, kip in zoet zure saus en een rundvleesgerecht met ui en paprika op een hete plaat (ti-pan). Dit smaakte erg goed!

Na het diner reden we met een soort van grote tuk tuk naar een show op de Li rivier met de karstgebergten als achtergrond decor. De show genaamd Impression Sanjie Liu is geregisseerd door de man die ook de openingsceremonie van de Olympische Spelen van Beijing in 2008 heeft geregisseerd. Een show waaraan 600 boeren, boerinnen en kinderen aan deelnemen en met mooie lichteffecten. Gedurende de show wordt gezongen, gedanst, het boerenleven uitgebeeld en enkele ceremonies nagespeeld (zoals een huwelijksceremonie van de langhaarvrouw)

Zeker een mooie show die door het effect van o.a. de achtergrond en de hoeveelheid mensen in de show spectaculair is.

De show was na ongeveer iets meer dan 1 uur afgelopen. En ook hier geldt: ren je rot naar de uitgang en gaat dat niet snel genoeg dan duw je of druk je jezelf een weg naar de uitgang.... Rare mensen.

Met eenzelfde tuk tuk weer teruggereden naar het hotel om bij te komen van een alweer mooie en indrukwekkende dag waar ook het zonnige weer heel fijn heeft meegewerkt.

• 26 April 2010 - 08:11

Norma En Frits:

Hallo wereldreizigers,
    Prachtige foto's zo over de rivier. Indrukwekkend landschap. Geweldig gewoon. Mooi, mooi, mooi.
    Nou geniet verder en jullie zijn bijna in Hong Kong. Nou daar krioelt het helemaal van de vele chineesjes en de rest. Als het lukt neem dan de ferry naar Kowloon en vergeet China Town niet als je nog puf heb. Nou genietse maar weer. Veel liefs Frits en Norma

• 26 April 2010 - 12:40

Linda:

Hoi Mahena en Nico,

ik heb weer genoten van het verslag, jullie maken echt iets bijzonders mee! nu weer hard aan de slag bij DJI..pfffffff. groetjes,Linda

• 30 April 2010 - 19:54

Susan:

Gewoon even laten weten dat ik dit tot nu toe de mooiste foto's vind.