De rijstterrassen van Longsheng - Reisverslag uit Guilin, China van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu De rijstterrassen van Longsheng - Reisverslag uit Guilin, China van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

De rijstterrassen van Longsheng

Door: Mahena & Nico

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

23 April 2010 | China, Guilin

De rijstterrassen van Longsheng

Na een lekker ontbijt vertrokken we om 9 uur voor een 2½ durende rit naar Longsheng in het gebied Longjing, bekend om haar mooie rijstterrassen tussen en op de bergen.

We hadden vandaag het geluk dat het weer meespeelde. Mooie blauwe lucht, dus volop zon en uitzicht. Iets anders dan gisteren toen begon het halverwege de middag te regenen.

Eenmaal Guilin achter ons gelaten veranderde het landschap van karstgebergten naar een wat vlakker land en liep geleidelijk over in heuvels en uiteindelijk flinke bergen. Veel bossen, groen, kleine dorpjes, akkerland, sinaasappelboomgaarden. Een mooi en aangenaam gezicht.

Onderweg zag je op een aantal plekken het erosie effect bij veel neerslag: de helft van de weg bedolven onder puin, zand en steen wat van de bergen is gekomen. Het laatste half uurtje van de rit liep via een slingerig bergpas met de bekende haarspeldbochten.

Toen we bij de ingang aangekomen waren, bleek dat we er LANG nog niet waren. We moesten nog zo'n 30 à 40 minuten een berg beklimmen om op de top te komen met het mooie uitzicht. Via het dorp Longsheng en vele souvenirkraampjes bestegen we de berg via smal aangelegde paden. Na een tweetal korte onderbrekingen en een fles water later, bereikten we dan uiteindelijk de top met als resultaat een mooi uitzicht over de rijstterrassen en het dorp Longsheng.

In Longsheng woont o.a. een etnische minderheid de Yao (ook wel langhaar volk genoemd). Deze bevolkingsgroep kenmerkt zich uiteraard door hun eigen specifieke gebruiken en gewoonten. De vrouwen dragen kleurrijke kleding zoals we eerder hebben gezien bij bergstammen.

Het meest bijzondere, aan deze vrouwen, is wel het extreem lange haar dat wel 2 meter lang kan zijn. Gitzwart en mooi glanzend haar, gewassen met het water wat over blijft na het koken van de rijst. Het haar wordt slecht driemaal in hun leven geknipt:
op het moment dat ze 18 worden
voordat zij gaan trouwen
wanneer ze zijn overleden.
Het lange haar wordt op een speciale manier opgestoken: als het omhoog in een knot staat dan betekent dit dat de vrouw ongehuwd is, gedrapeerd over het hoofd (als een soort van tulband) betekent dus getrouwd.

We hebben geen Yao dames gezien met hun haar los, uiteraard wel opgestoken. Lastig om een foto van hun te maken, omdat ze daar geld voor vragen.

Het spreekt voor zich dat de weg naar beneden iets aangenamer was. Onderweg moesten we zo nu en dan plaats maken voor dragers die toeristen naar boven droegen. Pfffff Het idee al dat je iemand naar boven moet dragen....

Op een gegeven moment vraagt onze gids wat is dat voor een beest daar? Wij: een kalkoen. Dat kende ze niet en was er best wel bang voor. Dus wij voorop lopen, zodat ze er langs kon. Wat doet de kalkoen? Die gaat achter haar aan. Dus ze vlucht een huis in en wij volgden haar in de veronderstelling dat dit de weg terug was. Dat weerhield de kalkoen niet, die ging vrolijk mee het huis in. Ze had het even echt niet naar haar zin. Uiteindelijk is het ons gelukt om haar mee te krijgen zodat we de afdaling konden vervolgen.

Na dit bezoek vertrokken we weer, terug naar Guilin.

Op aanraden van onze gids zijn we 's avond in het Chinese restaurant McFloud gaan eten. Gelukkig was de menukaart ook in het Engels en stonden er ook foto's van de gerechten bij.

Als voorgerecht hadden we dumplings met rundvlees vulling (een soort van dim sum en ziet er uit als grote ravioli's) en een soort van pitabroodje met varkensvlees. Het hoofdgerecht bestond uit roergebakken rundvlees reepjes met sojasaus en lenteuitjes en een soort van koe loe yuk met gestoomde rijst. Het sodawater wat we ook besteld hadden, heeft onderweg een fata morgana ondergaan: we kregen iets van water met een siroop wat naar alcohol smaakte. Niet vies, maar wel iets geheel anders dan wat we dachten besteld te hebben. Het eten smaakte heerlijk en dat alles voor iets van 8 Euro in totaal!

Daarna nog heel even bij het meer voor het hotel gekeken en toen terug naar onze kamer.