van Yanghsuo naar Guangzhou - Reisverslag uit Guangzhou, China van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu van Yanghsuo naar Guangzhou - Reisverslag uit Guangzhou, China van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

van Yanghsuo naar Guangzhou

Door: Mahena & Nico

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

26 April 2010 | China, Guangzhou

van Yanghsuo naar Guangzhou

24-04-2010 Yanghsuo

Gisteren zijn we na een karig ontbijt, na een wandeling door het stadje Yanghsuo, en na een drankje op het terras rond 14.00 uur vertrokken richting het vliegveld van Guilin voor onze vlucht naar Guangzhou.

Een leuke rit langs het landschap van Guilin en omgeving. Veel boeren die aan het werk waren op het land voornamelijk alles met de hand of met behulp van de waterbuffel. Een mooie rit.

Aangekomen op het vliegveld en na ingecheckt te zijn liepen we richting een restaurant. Onze gids had het zo geregeld dat we onze lunch laat in de middag zouden krijgen. Dit omdat we laat zouden ontbijten en het eten in het hotel ver beneden pijl is. Overal werd rekening mee gehouden zodat we niet met een lege maag, rond 20.00 uur, in het hotel in Guangzhou zouden aankomen.

We kregen een rundvlees gerecht in sojasaus, krokant gebakken kip (een soort van KFC effect), kouseband met piri piri en een koolsoort met knoflook. Wederom smaakte dit goed.

Gelukkig vlogen we met met Shanghai Airlines en niet Air China. We konden op tijd boarden en het vliegtuig vertrok ook zoals aangegeven. 45 Minuten later kwamen we aan in Guangzhou (stad met 11 miljoen inwoners) op een heel net en nieuw vliegveld (is met een paar maanden open o.a. i.v.m. Aziatische spelen in november a.s.).

Na een rit van 45 minuten kwamen we aan in ons hotel. Na een iets moeilijke check in (discussie met receptie over van het scannen van onze paspoorten wat wij niet accepteerden), kwamen we aan in onze kamer. Gelukkig weer een iets prettiger kamer dan die het hotel in Yanghsuo.

25-04-2010 Guangzhou

Vanochtend begonnen we om 9 uur aan onze “city tour”. Als eerste bezochten we het grootste park van de stad: Yuexiu. Net als in de parken in de andere steden die we bezocht hebben, wordt ook hier gesport, gedanst en gezongen. Het park heeft een een of ander monument die kennelijk populair schijnt te zijn. Afijn het monument deed ons niet zoveel. Het is een afbeelding van een vijftal geiten (rammen) op elkaar wat het symbool van de stad is. Een heel verhaal erom heen en het kwam er op neer dat vijf rammen voorspoed (goede oogst) aan de boeren gaven en daarna versteenden...of zoiets...

Na het parkbezoek bezochten we de Chen Clan tempel. Een mooi complex (inrichting van het oude Chinese leven) met veel ruimten waar souvenirwinkels en tentoonstellingen. Deze vertoonden tekeningen, zijde borduurwerken, ivoor en bot snijwerken deze waren erg mooi en gedetailleerd.

Hierna vertrokken we naar de Zes Bayanbomen tempel (waar er nog maar 2 bomen van staan). Een tempelcomplex met een hoge pagode en met een aantal gebouwen waar men Boeddha's vereert en twee gebouwen waar men nabestaanden eert.

Toen was het tijd om te gaan lunchen volgens e gids in een beroemd restaurant (of is het eerder populair?) in een beroemde oude winkelstraat, waar wij ons afvroegen wat daar beroemd aan was?

Afijn na onze lunch (voor de gids een hele snelle) liepen we via de “beroemde” winkelstraat, naar de eerste vrije markt in de stad (vroeger ging alles gereguleerd via bonnen). Hier liepen we door een deel waar veel huisdieren (heel veel vissen, hondjes, katten, etc.) worden verkocht. Dit deel liep over in de straat waar heel de straat (uiteraard) dezelfde Chinese medicijnen verkoopt (o.a. ook drie bakken vol levende krioelende schorpioentje, lekker voor in de soep).

Uiteindelijk kwamen we uit op Shamien Island waar veel van de gebouwen in de steigers stonden (i.v.m. de Aziatische spelen). De gebouwen die niet in de steigers stonden waren met name van koloniale aard, dit omdat vroeger op dit eiland de buitenlanders zaten. Het eiland deed ons weinig, o.a. ook door de vele steigers en de vele opbrekingen in de weg. We kwamen tenslotte uit aan de Pearl rivier, de rivier van de stad.

Hierna vertrokken we naar het hotel.

's Avonds maar een hapje gegeten in het restaurant van het hotel. Ook hier was in de buurt niet veel soeps te vinden, veel zaken die deuren verkopen en andere “interieur” zaken.