2e dag in Xian - Reisverslag uit Peking, China van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu 2e dag in Xian - Reisverslag uit Peking, China van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

2e dag in Xian

Door: Mahena & Nico

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

18 April 2010 | China, Peking

2e dag in Xian

Negen uur vertrokken we naar de eerste bezienswaardigheid op het programma: Xiao Ya Tan, oftewel de kleine Wilde Gans Pagode. Een zeer oude pagode die uit de Tang dynastie dateert, verwoest is geweest en weer is opgebouwd. Deze pagode heeft meerdere aardbevingen doorstaan, echter in 1555 verloor het twee etages die niet meer zijn gerenoveerd. De pagode bestaat daardoor nog uit 13 etages wat 42 meter hoog is.

Ook hier wordt het park om het tempelcomplex gebruikt voor ontspanning: Tai Chi, Kung fu, en noem maar op. Alleen is het, gelukkig, niet zo verschrikkelijk druk als in Beijing.

Zoals op meerdere plekken in de stad (ook in Beijing) kent het complex ook een trommeltoren en een klokkentoren. De klokkentoren diende vroeger om de mensen in de ochtend te laten weten dat de stadspoorten opengingen, en de trommeltoren werd 's avonds gebruikt om te laten weten dat de stadspoorten weer op slot gingen.

Het complex heeft ook een redelijk groot museum die we grondig hebben bezocht met hulp van onze gids Helen die zeer uitgebreid en gedetailleerd gidst.

Hierna vertrokken we richting de stadsmuur. Het oude deel van Xian is geheel ommuurd met de oude stadsmuur, die geheel in tact is.

Via de zuidpoort zijn we naar boven gelopen, waar je een overzicht hebt van Xian. Helaas was het aardig mistig dus konden we niet heel ver kijken. De stadsmuur is 12 meter hoog en 14 km lang. Ook is het aardig breed en kan je er op fietsen of je laten vervoeren door een golfwagentje. Nou wij maar de fiets gepakt, alleen wat een drama zo'n fiets. Veel te klein, zadel staat te laag en het fiets voor geen meter. Dus na een kleine 10 minuten, zijn we omgekeerd en teruggegaan bij het inleverpunt.

Na dit bezoek bezochten we een museum van de Chinese schilderkunst. Ook hier hebben we een uitgebreide rondleiding gekregen, van het begin van de kunst tot en met het heden en een korte uitleg over het Chinese schrift. Jaja we kennen al een paar tekens zoals hoe 1, 2 en 3 wordt geschreven en het woord mensen. We gaan de goede kant op. Goed oefenen, mijn vriendin vertelde me in Beijing dat ze het woord thee in het Chinees had geleerd, maar ze kreeg een groente gerecht.....

Hierna hadden we een buffetlunch in een theatercomlex. dit smaakte goed. Je kon er ook verse noodles krijgen, waar een man ze aan het maken was met de nodige “rek en strek oefeningen”.

Na de lunch werden we teruggebracht bij het hotel.

's Avonds hebben we een poging gewaagd bij het tweede restaurant van het hotel. Daar hebben we westerse gerechten genomen: minstrone soep voor Nico, loempia's voor Mahena en als hoofdgerecht voor beide spaghetti bolognese. Dat smaakt en stuk beter dan de vorige avond.