De Chinese Muur - Reisverslag uit Peking, China van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu De Chinese Muur - Reisverslag uit Peking, China van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

De Chinese Muur

Door: Mahena & Nico

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

15 April 2010 | China, Peking

De Chinese Muur

Zeven uur opstaan, acht uur aan het ontbijt en om half negen vertrokken we maar de Chinese Muur bij Mutianyu. Een rit van 90 km ten noordoosten van Beijing.

Eerst natuurlijk Beijing uitrijden wat een ervaring op zich is, gezien het gedrag in het verkeer en de immense drukte. Lekker bumperkleven, van linker naar rechter baan en andersom switchen als dat “sneller” gaat, de vluchtstrook gebruiken, elkaar wegdrukken, en vooral veel en veel toeteren.

Verkeersborden, -tekens en noem maar op worden NIET opgevolgd. doorgetrokken strepen: gewoon over heen rijden, bord met verboden te claxonneren: lekker toeteren met die toeter. Eenrichtingsverkeer: gewoon ertegen in rijden.

Maar goed anderhalf uur later stopte we bij een fabriek voor cloisonne. Cloisonne? Mmm hadden we nooit van gehoord en was het daarom wel de moeite waard om het proces te bekijken.

Cloisonne is een techniek van emailleren. Eerst maakt men koper delen om daar vervolgens (middels lassen) het uiteindelijke voorwerp in elkaar te zetten (bijvoorbeeld een vaas bestaat uit 3 a 4 opzetstukken). Hierna worden metaal/koper-draden op de vaas gelast in verschillende vormen. Door de vormen ontstaan vakjes die in de volgende fase worden opgevuld met vloeistof (speciaal zand met een kleurtje) en wordt vervolgens in de oven gebakken. Dit proces met het vullen met vloeistof en afbakken herhaalt zich net zo lang tot de vakjes geheel opgevuld zijn. Hierna wordt het voorwerp gepolijst en uiteindelijk worden de zichtbare koperen delen afgewerkt met 24 karaat goud, dit tegen oxidatie.
Afijn een lastig en langdurig proces, wat mooie eindproducten oplevert. Deze waren uiteraard uitgestald in de laatste stap van de rondleiding: de winkel.

Na deze rondleiding was het 20 minuten rijden naar de Muur. Nadat de gids de entreekaartjes had gekocht, was het een korte klim naar de kabelbaan door een straatje met opdringerige verkopers met waren variërend van handschoenen, mutsen, t-shirts, magneetjes, Chinese spelletjes, eten, en noem maar op. Ja we zijn lekker met de kabelbaan naar boven gegaan: het is vakantie.

Helaas was het mistig en konden we dus niet heel ver kijken. Maar wat we zagen was inderdaad indrukwekkend. Zeker als bedenkt dat de muur een lengte heeft van bijna 10.000 km. We hebben een stuk over de Muur gelopen en een van de wacht-/uitkijktorens beklommen.

Na het bezoek aan de Muur reden we richting een restaurant voor de lunch. En weer hadden we niet zo hele erge trek. Maar goed we kregen een soort van zelfde kipgerecht als de dag ervoor. Een gerecht met aubergine met soyasaus en een eiergerecht met bieslook en tauge die je met een pannenkoekje kon eten. Kipgerecht smaakte niet zo lekker als gisteren.

Na het eten hebben we buiten wat rondgelopen en naast het restaurant troffen we een BBQ met kok en een soort van vierkante bak met vissen waar een man met een net een paar vissen uithaalde. Twee vissen waren de lul. Met een stok werden ze dood gemept om vervolgens richting keuken te gaan. Hoe vers wil je ze?

Na een rit van een kleine 2 uur waren we weer terug in Beijing, waar we werden afgezet bij de zijdemarkt. een groot gebouw met allemaal kleine stalletjes en winkeltjes met kleding, sieraden, camera's, gsm tot souverniers.
In één van de stalletjes zag Mahena een leuk jasje in Chinese stijl. Na het gepast te hebben begint het spel van afdingen. De verkoopster begon met 980 Yuan (98 Euro)!! Ja tuurlijk. Dus Mahena start met 100 Yuan (10 Euro). Na ongeveer 10 minuten uitgekomen op 175 Yuan. Wat eigenlijk nog iets te veel was. Maar goed toch gekocht.

Hierna als laatste onderdeel van de dag naar een Chinees theehuis, waar we de traditionele wijze van het zetten van Chinese thee werd uitgelegd en ook een drietal soorten thee mochten proeven. Hierna volgde uiteraard weer de bekende winkel waar de thee en accessoires konden kopen, deze hebben we vluchtig bezocht om snel naar het hotel te kunnen (de prijzen waren ook niet echt uitnodigend om te gaan kopen, ahum 36 Euro voor een beetje thee!)

In het hotel, uiteraard eerst even onze vakantie dutje gedaan. Rond de klok van acht uur zijn we naar het Chinese restaurant van het hotel gegaan. Het was goed bezet en lekker ruim opgezet met de tafels. Als voorgerecht kozen we voor vier verschillende soorten dim sum. Dus de serveerster noteert dit en checkt “als voorgerecht?”. Ja dat wilden we. Voor ze verder ging met de rest van de bestelling, ging ze eerst de dim sum gerechten doorgeven aan de keuken want dat duurt lang zei ze. Hierna de rest van de bestelling doorgegeven: gewokte pekingeend met soya saus, reepjes biefstuk met chilisaus en nasi traditionele Chinese styl.

Voor ons viel het echt reuze mee qua tijd voor het voorgerecht. Binnen nog geen kwartier kwamen de dim sum gerechten één voor één op onze tafel. En ze smaakten verschrikkelijk lekker: bladerdeeg gevuld met een zalig vleesgerecht, gestoomd deeg met een zoetig vleesgerecht, een soort van warme sushirol en een paar lekker loempia's. Ook de hoofdgerechten waren verrukkelijk.
Met goed gevulde maagjes zijn we teruggegaan naar onze kamer, waar al snel onze ogen dichtvielen.

• 16 April 2010 - 06:19

Sophie:

Die mist maakt het eigenlijk nog mysterieuzer..... geweldig mooi jongens!

• 16 April 2010 - 11:01

Norma En Frits:

Hallo Gondelaars,
    Nou het valt me tegen hoor dat je met de gondel naar boven bent gegaan. Een kilometertje lopen maakt toch niks uit. Goed voor de lijn trouwens na al dat lekkere eten. Probeer ook eens gebakken schorpioentje. Best lekker. Smaakt als gebakken spekjes. Hoop dat je in Bejing ook naar de markt gaat en dan zie je de verscheidenheid aan beesten wat ze verkopen en eten. Wat je beschreven heb is hardstikke leuk en zie mezelf nog lopen op al die bekende plaatsen. Nou geniet ervan en blijf voorlopig daar, want hier wordt voorlopig niet gevlogen ivm de vulkaanuitbarting op ijsland.Veel liefs Norma en Frits

• 16 April 2010 - 11:38

Arjo:

De muur, heel erg mooi! Weer een fantastische reis, geniet er van!

• 16 April 2010 - 22:36

Susan:

Vrijdag 17 april en het weer is hier heerlijk zonnig en warm en helder. Maar het uitzicht is niet zo grandioos als bij jullie. Het ziet er weer mooi uit.
    Geniet ervan hier gaat alles rustig en is verder weinig te melden. Ben benieuwd naar de aankomende vakantie verslagen. O, ja veel plezier met Tess of heb je die al gezien.