Welkom in Beijing! - Reisverslag uit Peking, China van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Welkom in Beijing! - Reisverslag uit Peking, China van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Welkom in Beijing!

Door: Mahena & Nico

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

13 April 2010 | China, Peking

Welkom in Beijing!

Na een redelijk rustige vlucht van 4,5 uur (toch nog wat kunnen slapen) kwamen we 9 uur in de ochtend aan op het vliegveld in Beijing. Brrr koud! Na een redelijk vlotte afhandeling bij de migratie, moesten we nog even op onze koffers wachten.

Gelukkig stond onze gids op ons te wachten en na een niet gelukte poging om geld te pinnen, gingen we naar de auto die ons naar het hotel bracht. Onze gids, in Beijing, heet Sha Sha en zij heeft vorig jaar Nederlands gestudeerd in Groningen en spreekt aardig goed Nederlands. Nico vroeg zich af waarom Nederlands studeren?

Eerste indruk Beijing: stuk frisser met 6 graden (overdag iets warmer met 12 graden), schone straten, veel betonnen gebouwen (communistische stijl) en hoge /grote gebouwen (o.a. kantoren). Tevens viel het grote aantal bussen ons op en ook de trolleybussen waren niet te missen.

Na het inchecken in het hotel, snel gaan pinnen (bank met ATM naast het hotel). Daarna met onze gids, op de hotelkamer, het programma voor de komende dagen in Beijing doorgenomen. Hierna lekker een paar uurtjes slaap in gehaald.

Kwart voor vier zijn we de omgeving van het hotel een beetje gaan verkennen. Eerst bij de receptie een kaartje met het adres van het hotel, in het Chinees geschreven, gevraagd (kan bijzonder handig zijn) en van de bellboy een plattegrond van de omgeving gekregen.

Met deze info op zak, een grote straat opgegaan (10 baans) , waar we direct de eerst roggelende en spugende Chinees tegenkwamen en verderop een ongeluk zagen. Net als in NL, veel mensen die kijken en een agent die het een en ander aan het noteren is terwijl de dame die na de aanrijding nog op de grond ligt te verkrampen. Mmm onze gids Sha Sha legde ons vanochtend uit dat auto's voorrang hebben en agressief rijden, deze stoppen dus niet.

Veel nieuwe shopping malls, KFC, PizzaHut, Pizza Company, McDonalds, StarBucks (voor Nico heel erg prettig dat er ergens in de buurt goede koffie te halen is), HaagenDaz zijn ook goed vertegenwoordigd in deze straat. Mogelijk dat deze er zijn gekomen tijdens de voormalige Olypmische Spelen. Opmerkelijk dat alle belangrijke borden (ook in de malls) een Engelse ondetiteling hebben. De rest hebben allemaal veel Chinese tekens, zonder ook maar een letter die wij kunnen begrijpen.

Goed wij op zoek naar een supermarkt en een zaak waar we een simkaartje voor de GSM konden kopen. Bij de eerste zaak met mobieltjes, wij naar binnen en werden begroet met “hi”. We kijken een beetje rond en zien diverse folders met alleen Chinese tekens. Dus maar gevraagd of de verkoper Engels spreekt, hierop kwam een duidelijk antwoord terug: NO. Hij nog in het Chinees aan zijn collega's vragen, maar het uiteindelijke resultaat: NO. Hij keek wat beangstigend (stel dat ze met handen en voeten om een pre-sim kaartje met onbeperkt internet voor 1 maand gaan vragen). Dat zagen wij ook niet zitten, dan maar weer weg. Morgen met onze tolk/gids het nogmaals proberen.

Gelukkig vonden we snel een supermarkt, waar het iets gemakkelijker was (al staat bijna alles in het Chinees, het logo van merken doet gelukkig wonderen).
Een volle tas met drank en versnaperingen voor 45 Yuan (4.50 eurie) Dat is opmerkelijk aardig goedkoop! Hierna zijn we teruggegaan richting hotel.

Vanavond hebben we een welkomsbuffet in het hotel genomen, die ons bij aankomst aangeboden werd. Daar hebben we lekker van genoten. Er was aardig wat keuze: Japans, Frans, Italiaans, enz. en belangrijkste het smaakte goed.

Hierna terug naar onze kamer waar we gewerkt hebben aan ons verslag, wat hebben geïnternet en wat tv hebben gekeken.

Voor morgen, voor het eerst, serieus de wekker zetten. We worden om 08:30 uur opgehaald om onze eerste toeristische dag te gaan maken.

• 13 April 2010 - 15:39

Wim:

Misschien iets voor Nico: als een Chinese dame Nederlands kan leren, dan kan Nico zich wel wat Chinees eigen maken, Kan daar handig zijn.