Van Yogya naar Kediri - Reisverslag uit Kediri, Indonesië van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Van Yogya naar Kediri - Reisverslag uit Kediri, Indonesië van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Van Yogya naar Kediri

Door: Mahena & Nico

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

07 Maart 2009 | Indonesië, Kediri

Na een lekker ontbijt bufet vertrokken we om acht uur richting Kediri. We hadden een lange rit voor de boeg. Na ongeveer 1,5 uur kwamen we aan in de plaats Solo (Surakarta) waar we het paleis Mangkunegaran van de sultan van Solo bezochten. We kregen daar een rondleiding van ongeveer een uurtje, waar we een aantal delen van het paleis te zien kregen met tekst en uitleg. Veel geschenken vanuit Nederand (Konigin Wilhelmina) waren tentoongesteld zoals: onderscheidingen, zwaarden, Leerdams glaswerk, zilver, glas en lood, Nederlandse muntsukken, etc. Ook geschenken van andere landen (Duitsland, België, China, Italië, Japan) waren te bezichtigen, echter in mindere mate. Andere delen van het paleis zijn niet te bezichtigen daar het paleis nog steeds bewoond wordt door de koninklijke familie.

Na dit bezoek vertrokken we verder richting Kediri. Na een klein uurtje stopten we in een plaatjes (naam vergeten) om in een toko lekker indonesische hapjes te halen: lemper, risoles, klepon, wadjik, lapis surabay en abon werden ingeslagen Hierna vervolgden we onze rit, langs de vele sawa's en velden met rietsuiker en passeerden we de “grens” van midden Java naar Oost Java.
Om een uurtje of half twee stopten we om een kleine lunch te nuttigen: een bordje sateh ayam (kip) met een glas water.

Om een uurtje of vier kwamen we aan in ons hotel in Kediri, de stad bekend om de kretek fabriek. Helaas kregen we bij de receptie te horen dat we de fabriek de volgende dag niet konden bezoeken, daar ze op zondag dicht zijn:(
Na lekker gedoucht en gerelaxed te hebben, gingen we even naar buiten om sigaretten te halen. Na enige moeite (hoe is het mogelijk in een sigratettenstad) vonden we een oud vrouwtje die sigaretten verkocht op straat. Na van onze kant gebrekkig Bahasa en een doof meisje die probeerde te communceren (liplezen in Bahasa is ook weer anders) waren we een pakje rijker. Hierna zijn we een hapje gaan eten en zijn daarna, van de vermoeide rit, zalig in slaap gevallen.