Phitsanulok Part II - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Phitsanulok Part II - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Phitsanulok Part II

Door: Nico & Mahena

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

18 April 2008 | Thailand, Phitsanulok

Ook vandaag mochten we uitslapen, 9 uur vertrek naar Sukhothai. Na een armzalig ontbijt (nog steeds geen goeie koffie voor Nico...koffie is volgens Nico brrr bagger, snakt inmiddels dan ook naar een Starbucks) vertrokken we.
In de auto lag er een zak met twee mango's. Surport zei dat deze voor vanavond waren en dat hij morgen ook mango's zou kopen , zodat wij wat te eten hebben in de trein. Hij heeft nu bijna iedere dag mango's voor ons gehaald. We boffen erg met onze gids. Surport is een lieve en rustige man die goed Engels spreekt, ons goed aanvoelt en rekening met ons houdt, kortom een goede gids.

Na iets van 1 uur rijden kwamen we aan in Sukhothai. Sukhothai is de eerste hoofdstad van Thailand, later werd dit Ayathaya en vervolgens Bangkok. De fietsen werden geregeld en een ieder bepakt een fles water.

Hup op de fiets het historische park in. Het was wederom bloedverziekend warm. Eerst stonden we stil bij een monument van een koning die er o.a. Voor gezorgd heeft dat thaien het Thaise schrift kregen. Surport gaf tevens een verkorte cursus Thais en dan met name de uitspraak met de verschillende klemtonen. Het is en blijft voor ons erg moeilijk. Ook legde hij iets uit over het geschrift, het thaise alfabet heeft 45 tekens en heeft diverse toonhoogte zoals ie heeft drie toonhoogtes en ga zo maar door. MOEILIJK en verdraaid lastig.

Hierna fietsen we door naar het mooiste deel van Sukhothai, met tempels in de stijl uit India. Ook daar kregen we veel uitleg over de geschiedenis, o.a. Over de stoepa's en wat er in zit en over de betekenis van de daken (die er niet meer waren) waarom de daken getrapt zijn enz.

Op naar de volgende stop. Dit was een tempel die in de stijl van de Khmer (oud Cambodja ala Angkor Wat).

Na een lang stuk gefietst te hebben kwamen we bij een andere tempel aan met een immens grote Boeddha erin.

Hierna zijn we terug gefietst naar de fietsenzaak en hebben de fietsen ingeleverd. Direct koel vocht gehaald en wat bij zitten komen. Wat was het warm, beter gezegd het was snik heet.

Na bijgekomen te zijn, reden we naar een restaurant voor de lunch. Surport stond erop dat we nu wat gingen eten. Dus Nico een nasi met kip en Mahena nasi met garnalen. Het was erg smakelijk. Surport nam een toetje, die we afsloegen. Echter ik, Mahena, zag dat het tjendol was en wilde dat ook, jammie jammie.

Na de lunch terug naar Phitsanulok. Surport vroeg of we nog een tempel wilden zien en dat wilden we wel. Dit was de belangrijkste tempel uit de nabije regio en het was er dan ook erg druk met Thaien, die daar kwamen bidden en mediteren.
Nadat Surport zelf had gebeden en na een oproep twee amuletten had gehaald vertrokken we naar het hotel met een korte stop bij Seven Eleven.

Zalig op de hotelkamer afgekoeld, gedoucht en bijgekomen.

Tegen een uurtje of half acht hebben we deze site geupdate. Inmiddels was het alweer 9 uur en zijn we naar het restaurant gegaan.

Voor het hotel stond 1 riksja die ons wel wilde brengen. alleen wij zijn wat breder dan de Thai en dat wordt proppen. De man liet zien dat het wel kon. Ok dan willen we naar het restaurant Shiva's. Mmm dat kende hij niet, dus lieten wij de plattegrond zien. Ok hij wist ongeveer waar we naartoe wilden en vroeg hier 100 baht voor, dit vonden we nogal veel (taxi prijs is ongeveer 35 baht). De prijs werd al snel 50 baht waarop we vroegen of dat voor heen en terug was. Nee dat niet die prijs is gewoon weer 100 Baht. We besloten om maar te gaan lopen, hetgeen iets meer dan 10 minuten was, de zon stond er niet en was goed te doen. Toen we bij Shiva's (bar + restaurant) arriveerden kregen we een tafel voor twee met 3 dames die ons bedienden, mogelijk omdat ze dan elkaar kunnen aanvullen ivm de engelse taal..
Lekker gegeten, op de terugweg nog wat eten ingeslagen voor de treinreis en een ijsje tijdens het teruglopen naar het hotel.

Het was wederom een mooie dag in Thailand.

(Alvast weer bedankt voor de leuke berichten, deze worden zeer gewaardeerd!)

• 19 April 2008 - 06:11

Jack:

WOW, bedankt voor het delen .
    Veel reisplezier... (zal vast wellukken)

• 20 April 2008 - 16:43

Susan:

Het is weer geweldig om jullie verslag te lezen. Dank je wel hiervoor. Af en toe lijkt het wel of ik zelf heel even weg ben. Maar dan kijk ik weer op en dan zit ik toch nog in mijn werkkamertje in Utrecht.
    Wat op zijn momenten ook heel fijn is maar niet zo avontuurlijk. Met Kissie gaat alles goed.Ze eet tot nu toe alles op wat ik haar voorschotel, wat gewoon haar eigen kattevoer is maar toch. De plantjes doen het ook goed en de chocolaatjes zijn ook lekker. Kortom hier aan het thuis front gaat alles z'n gangetje. Ik mail snel weer en geniet ervan.
    Groetjes en geniet ervan.

• 20 April 2008 - 19:14

Ouwe Baas:

Hey Mahena en Nico!

'Bloedverziekend heet', lees ik. Ben ik nét enthousiast door jullie verhalen kom je met zo'n opmerking. Je weet, als je me écht stuk wilt hebben moet je me in een hete omgeving zetten en ik val in delen uiteen :-) Daarom is het maar wát leuk dat ik er wel over kan lezen, maar het niet zelf hoef te ondergaan. Hoewel het me wél errug leuk lijkt eens een keer daar te gaan kijken. Hebben ze ook ummm, een 'koudeseizoen' o.i.d.?

Geniet ervan, de tijd gaat al snel genoegd. PSV is kampioen geworden, maar dat zal jullie worst wezen (en mij ook eigenlijk een klein beetje)en verder was het vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer eens een beetje moi weer. Heerlijk in de tuin gezeten en genoten van ons eigen wilde dier (Morris, de kat). Enne: géén bloedzuigers, hey da's kaassie!

Ciao

Nico (die andere dus)

• 21 April 2008 - 11:33

Brian:

Nico,
    Hoe staat het met McAfee in de testomgeving? ;-)
    Leuk hoor om een reisverslag te lezen.

Spreek je als je terug bent.....geniet van deze heerlijke vakantie!

Groetjes,
    Brian

P.S. Wel een beetje fanatiek hoor om in die hitte te gaan fietsen LOL!

• 21 April 2008 - 17:43

Dennis:

haha nog even hebben jullie een mango hoofd

• 23 April 2008 - 14:45

Nico:

@Brian
    Mcafee was dat niet euh.....
    Ghgeghe zal wel los lopen, ben niet de enige van de afdeling toch, of zijn ze spontaan weg gegaan?
    ennuh alles wordt gemonitoord.....

@Dennis

Wat nou Mango hoofd, zeg dat toch ook niet van jou paella benen ? :P