Phitsanulok from nowhere to somewhere - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Phitsanulok from nowhere to somewhere - Reisverslag uit Phitsanulok, Thailand van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Phitsanulok from nowhere to somewhere

Door: Nico & Mahena

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

17 April 2008 | Thailand, Phitsanulok

Ik dacht dat mijn mobiel 06.30 uur aangaf (na een uur bleek het pas 06.30 te zijn..grrr).
Dus ik om 05.30 uit bed, en even snel wat aangedaan om buiten een sigaret te roken en
dacht wellicht maak ik het mee dat monninken eten ontvangen van de lokale bevolking: dus fototoestel mee.
Nou niet dus, dorp was niet echt wakker behalve een halvegare haan die zijn best deed om als wekker te fungeren.
Dus tralala weer naar de kamer.

Nou 06.30 uur is het dorp kennelijk wel wakker,al was het maar door een fijne auto van de verkiezingen die met megafoon blerend door de straat rijdt met kennelijk de tekst " stem op mij, stem op mij, stem op mij" De gids had ons uitgelegd dat thaien dingen soms dubbel zeggen omzekerheid en duidelijkheid te creeeren...

Rond 8 uur gigen wen maar naar beneden om te roken. Nico wilde geen ontbijt. Ondanks we dit vertelde was er wel iets gemaakt. Fruit en een gebakken ei met brood. Nou goed fruit opgegeten en verse jus d'orange en thee/koffie opgedronken (gedikte olie volgens Nico), maar de gebakken ei met toast laten staan.
Hier nog wat zitten babbelen met de de gids, die o.a. uitleg gaf dat de Mekong rivier zo enorm droog staat. Dit schijnt al vijf jaar zo te zijn en is sinds de grote dam in China. Dus China profiteert van de dam en de rest van de "Mekong" landen pissen naast het potje en hebben vette pech! Veel vis verdwijnt en scheepvaart wordt bemoeilijkt enof is niet mogelijk!!

Rond kwart over negen vertrokken we uit Chiang Khan met vandaag als eindbestemming Phitsanulok..
De eerste stop was bij een tempel. De gids heeft er veel over verteld en heb het allemaal aangehoord, maar door de warmte ben ik een beetje de kluts kwijtgeraakt. Het verhaal van de tempel is dat deze
gebouwd is in opdracht van 1 van de Thaise koningen uit die tijd en de koning van Loas. Deze tempel had als functie de vriendschap te versterken tussen Thailand en Laos. Dus in de stoepa (een soort van grote torenachtige ronde pyramide) ziteen zowel relikwieen en geschriften van Thailand en Laos.

Goed, de reis werd hierna doorgezet richting lunch en waterval. Om onze lunch bij elkaar te krijgen werd er onderweg tweemaal gestopt om inkopen te doen. Eenmaal voor het kopen van mango's en de tweede keer voor de ananas, die terwijl je wacht schoongemaakt werd en dat voor wel 20 Baht!! ( 40 eurie cent)
Aangkomen bij het restaurant voor de lunch werd de mango en ananas overgedragen aan de bediening, die de ananas in eetklare stukken had gesneden en de mango had geschild en gesneden. En was weer super lekker!

Na de lunch reden we door naar de watervallen Keang Song. Veel Thaien die hier voor een dagje relax naar toegaan. Het is de hete periode dus de waterval is minder spectaculair, maar toch nog steeds een waterval. Er bruin water trouwens. Als je het mij vraagt ga ik liever hier niet naartoe voor een dagje relax en waterplezier.
Nico werd nog de aandacht gertrokken door een aantal thaise dames, de gids vertaalde dat ze wel met hem wilde trouwen :s

Hierna vertrokken we naar Phitsanulok waar we rond 16.00 uur aankwamen. Hotel is een stuk aangenamer dan die van gisteren...gelukkig....pfff
Na een gedoucht te hebben zijn we de stad ingegaan. Even een straatje uitlopen == 2 uur gewandeld!
gewandeld en gewandeld. Resultaat: bar weinig. Vermoeide voeten en kuiten en een waterval op onze rug, hoofd en benen en een enorme dorst! Weinig echt leuke dingen gezien. Wel 1 restaurant die we 2 jaar geleden hebben geprobeerd in Kanchanaburi. Deze was toen erg goed, die gaan we morgen proberen, echter ik WEIGER nog te lopen.
Dus zijn we maar in het hotel gaan eten.

Nico bestelde uiensoep en nasi met kip en Mahena gebakken garnalen en nasi amerikaanse stijl. Nico kreeg zijn soep en Mahena nog niets. Nico had zijn soep op en Mahena kreeg de nasi Amerikaanse stijl. Nog maar een paar happen daarvan genomen kreeg Mahena een groot bord met patat met gebakken "nog iets".
Dat " iets" waren geen garnalen, maar was deep fried fish. Dus maar aan de ober gevraagd of dit garnalen waren. De ober vertelde dat het vis was, waarop wij reageerde dat dit niet besteld was. De ober vroeg Of ik alsnog de garnalen wilde. Mmmm had eigenlijk nog een bord vol dus die maar geannuleerd. Dus lekker verder gesmuld van de nasi en toen die op was had Nico nog steeds zijn nasi niet. En wachten, wachten, wel meer dan 40 minuten. Uiteindelijk besloten we de rekening te vragen en op de kamer noodles soep te maken.
Het afrekenen was ook geen succes, de annulering van de garnalen was doorgekomen, maar dat Nico geen nasi had gekregen, dat was niet opgevallen (er waren wel drie halve tafels bezet in het restaurant incl. die van ons). Dus wij uitleggen dat we graag een rekening wilden zonder garnalen EN zonder nasi, hetgeen uiteindelijk is het gelukt.