Vientiane - Part II - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Vientiane - Part II - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Vientiane - Part II

Door: Nico & Mahena

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

25 April 2008 | Laos, Vientiane

Ook vandaag hadden we om 09.30 uur afgesproken om de citytour te gaan doen. Dus na het ontbijt stonden we dan ook klaar voor vertrek. Als eerste bezochten we de tempel Wat Phra Keo. Een van Laotiaanse koningen heeft dit gebouw laten bouwenom de jade Boeddha onder te brengen, (deze Boeddha staat tegenwoordig in het Royal palace in Bangkok). De tempel was een prive tempel van de koninklijke familie.
Hierna was het slechts een weg oversteken om de volgende tempel, de Wat Si Saket, te bezichtigen. Dit is de oudste oorspronkelijke tempels van de stad en staat onder toezicht van Unesco. In deze tempels staan duizenden boeddhabeelden (grote en kleinere).

Veel tempels in Vientiane zijn met de grond gelijk gemaakt door de Siamezen (oud Thailand) aan het begin van de 19e eeuw toen zij Vientiane overvielen en de jade Boeddha meenamen naar Bangkok (de Laotiaanse koning had eerder op zijn beurt deze jade Boeddha meegenomen uit Chiang Mai (Thailand) ergens halverwege de 16e eeuw. De Franse kolonisten hebben een aantal tempels in Vientiane herbouwd.

Na dit bezoekje reden we richting het nationale symbool van Laos met name in betekenis van onafhankelijkheid, de Pha That Luang ofwel de Grote Stoepa (dit bouwwerk zie je terug op de meeste bankbiljetten). In deze stoepa zou een bot van Boeddha geherbergd zijn. Oorspronkelijk was de stoepa kleiner maar een koning heeft er een grote stoepa om heen laten bouwen inclusief een muur erom heen. Vroeger scheen men in de stoepa te kunnen, echter de ingang is dichtgemetseld dus geen kip die er nog in kan.
Hierna reden we naar de overwinningspoort, een Laotiaanse versie van de Arc de Triomphe uit Parijs, echter heet het in Laos de Patuxai. Dit monument is in de jaren zestig gebouwd ter herdenking aan alle Laotianen die zijn gestorven in alle oorlogen voor de revolutie.
Het monument kan, net als de Arc de Triomphe, bestegen worden. Mahena ging het gebouw op, Nico koos voor een bankje in de schaduw. Bovenop het gebouw heb je een mooi overzicht en uitzicht over Vientiane.

Hierna reden we naar de ochtendmarkt, die kennelijk heel de dag geopend is. Het was een soort van shoppingmal met kleding, souvenirs, handicraft, zijde, goud en ga maar zo door, echter veel same same shops niet echt spannend.
Dit was het laatste onderdeel van de citytour dus werden we afgezet bij ons hotel.

De gids regelde nog wat zaken voor ons, zoals een andere kamer. Onze kamer, die we bij aankomst al hebben laten wijziging, was aan een kant waar ook een disco zat, erg fijn als je wilt slapen.... Dus we kregen een andere kamer aan de andere kant van het hotel. Tevens had de gids onze vlucht naar Bangkok bevestigd. Omdat dit het einde van de rondreis was, namen we afscheid van onze chauffeur en gids en hebben we de laatste uurtjes van de dag relaxed aan het zwembad gelegen.

• 29 April 2008 - 11:06

Huib Van R:

Hoi Mahena en Nico,

Het ziet er allemaal weer geweldig uit! Veel plezier nog.

Groet vanuit het zonovergoten Rozenburg

Huib van R