Luang Prabang - part II - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Luang Prabang - part II - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Luang Prabang - part II

Door: Nico & Mahena

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

21 April 2008 | Laos, Luang Prabang

Met onze gids (Liter) hadden we gisteren afgesproken elkaar vandaag om 09.00 uur te treffen. Dus om 9 uur maakte we een zeer kort ritje (de straat uit) met de minibus om onze dag per boot voort te zetten. Een mooie boottocht over de Mekong rivier van twee uur lang. Veel bossen, vissers en kleine dorpjes die ver verscholen zijn achter de bomen aan de grote oevers (oevers zijn nu groot/hoog I.v.m. de droge periode, de rivier is aanzienlijk kleiner en smal).

Eerst stopte we bij het dorpje Ban Xanghai, na een klim kwamen we daar aan, waar ons uitgelegd werd dat dit dorp zijn inkomsten heeft uit de verkoop van rijstwiskey en van de verkoop van geweven zijde.
Na wat zijde te hebben gekocht en wat rondgewandeld te hebben, keerde we terug naar de boot om de boottocht voort te zetten. Na inderdaad twee uur te hebben gevaren kwamen we aan bij de Pak Ou grot. Een grot uit leisteenrots waarin in de de onderste grot circa 8.000 Boeddhabeelden staan en in de bovenstegrot ongeveer 4.000 stuks. De grotten zijn heiligdommen voor de Laotianse bevolking.
Voor de bovenste grot moest een klim gemaakt worden van iets van 280 treden. Nico bedankte en ook de gids bleef liever bij Nico, dus Mahena ging alleen naar boven. Je bent er maar 1 keer in je leven. Na terugkomst van Mahena werd besloten om aan de overkant van de rivier iets te gaan drinken. Een andere optie was een rit met een olifant te doen (een tocht van 1 uur), echter toen we de prijs doorgekregen vonden we $25 per persoon toch iets te veel van het goede. En het was ook zeker niet de eerste keer voor ons om op een olifant te rijden.

Teruggekomen bij de boot werd ons flesjes water aangeboden die van harte aannamen. Dit maakt een stop aan de overkant overbodig en we gaven aan dat we terug wilden keren naar Luang Prabang.
Na een klein uur begon het hevig te waaien en onze boot was klein en dus niet stabiel. Er werd dan ook voorzichtig gevaren. Onweer en wat regen volgde als snel.
Iets voor Luang Prabang stapten we uit en werden we opgehaald door de minibus om twee andere kleine dorpjes te bezoeken die bekend staan om hun weven en hun eigen gemaakte (rijst)papier.
Na een korte blik stapte we weer in de minibus en werden we bij het hotel afgezet. Het was rond 14:00 uur en in het hotel vroegen we of het mogelijk was om gebruik te maken van het zwembad van hun resort (aan de rand van de stad). Ja we konden er gratis naar toe, de shutle bus komt over.... Oh 14:00 uur is de laatste weg gegaan voor vanmiddag, ze regelde een taxi die ons voor 5 US$ er heen wilde brengen. Om 15:00 uur vertrokken we met een soort van TukTuk naar het resort, daar aangekomen was er inderdaad een mooi groot zwembad, echter het water er in was zo vuil dat we nog liever in de Mekong Rivier wilde zwemmen dan hierin. De volgende shutlebus kwam pas om 18:00 uur, dus met regelmaat een douche genomen en in de zon gaan liggen die door de bewolking heen kwam. Om 18:00 uur kwam inderdaad de shutlebus, deze dropte ons af bij ons hotel.

In de kamer hebben we even lekker bijgekomen en afgekoeld, na een douche zijn we het stadje ingegaan om wat te eten. Na lekker pizza gegeten te hebben, ging Nico een massage nemen en ging Mahena nog de avondmarkt op.
Om 22.00 uur ging bij ons het "licht" uit.

• 22 April 2008 - 17:45

Huib:

schitterende foto's!
    wat interessant allemaal.

• 23 April 2008 - 09:49

Arjo:

Wat een fantastische reis! Gewoon jaloers.

• 23 April 2008 - 12:05

Lida:

Mooie reis ! Ben benieuwd naar nog meer Laos.
    groeten

• 23 April 2008 - 14:27

Caroline:

Hallo Mahena,

Dat ziet er goed uit zeg! Geeft ons hier achter het computerscherm ook een beetje een vakantiegevoel.... Veel plezier verder!

Groetjes,

Caroline

• 23 April 2008 - 18:20

Elly:

noujaaaaaa heb ik jullie gemist op MSN, jammerrrrrrr, denk dat ik net de keuken ff in was voor een bakkie koffie.

Maare.... mooie foto's weer hoor ( maar die ene met Nico en zn kniekousjes is het allerleukst :P )
    Erg leuk om jullie zo te volgen

• 24 April 2008 - 09:41

Anita:

Geweldig daar! Jullie maken veel meer mee dan wij 19 jaar geleden; helaas waren we er maar een week, maar zou het graag zo overdoen. Ik maak af en toe tijd om op de zaak jullie berichten en foto s door te nemen en is dan of ik zelf beetje weg ben;geniet op een afstand mee; liefs aniet