Lion Rock - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu Lion Rock - Reisverslag uit Habarana, Sri Lanka van Mahena & Nico - WaarBenJij.nu

Lion Rock

Door: Mahena

Blijf op de hoogte en volg Mahena & Nico

20 Maart 2012 | Sri Lanka, Habarana

Na een goede nachtrust en een goed ontbijt, vertrokken we rond 9:15 uur richting Sigiriya waar de bekende Leeuwenrots zich bevindt. Een granietenrots met begroeiing en en zo nu en dan nog wat (versleten) pleisterwerk die bovenuit de jungle oprijst en een verwaarloosbare hoogte van 200 meter is. Ergens aan het einde van de 5e eeuw heeft ene koning Kasyapa zijn burcht en paleis op de rots laten bouwen.

Na een ritje van nog geen 1 uur kwamen we aan bij de ingang van de Leeuwenrots waar we vervolgens over een stuk terein liepen met restanten (ruines) van wat ooit huizen waren geweest van de onderdanen e.d. van koning Kasyapa . Bovenop de rots bevond zich ooit het paleis. En ja de rots is hoog en nee er zijn geen liften, geen roltrappen en ook geen dragers, Wel waren er “helpers”? Iemand die kennelijk met je meegaat en je psychisch steunt en/of de aantal treden aftelt? Geen idee, maar daarvoor bedankten we vriendelijk en kozen ervoor om het helemaal zelf te doen!

De klim was in het begin niet helemaal prettig gezien de waremte. Maar na een korte stop en een akelige wenteltrap, bereikten we toch vrij vlot de rots halverwege. Daar bevind zich een grot met nog een aantal aardig goed overgebleven fresco's van bevallige dames zoals dat zo netjes genoemd wordt. De klim werd voortgezet langs de spiegelmuur (ooit een gladgepleisterde balustrade die spiegelde) naar een platform waar de volgende trappenstelsel tussen twee leeuwenpoten je verder leidt naar de top van de rots. Na een adem- en opdroogpauze (er woei daar gelukkig een zeer aangename bries) vervolgden we onze klim naar de top. Aangekomen op de rots hadden we een zeer mooi uitzicht op de omgeving (heel veel jungle). Op de top zelf is weinig van het paleis overgebleven. Een van de weinige dingen die nog herkenbaar zijn is het zwembad e/o waterreservoir. Voor de rest zie je alleen veel stukken van de funderingen. Na wat foto's te hebben genomen en het uitzicht te hebbenm bewonderd begonnen we aan de afdaling, die ons uiteraard een stuk gemakkelijker afging.

Hierna hebben we nog wat gedronken en als lunch een fruitschaal laten aanrukken. Die was rijkelijk gevuld met overheerlijke ananas, papaya, mango & banaan.

Op advies van onze gids werden we hierna bij het hotel afgezet om lekker de middag door te brengen aan het zwembad, i.p.v. de geplande safaritocht te maken (later waren we onze gids hier dankbaar voor). Dit hebben we ook gedaan. Naast de vele eekhoorns, die de grote tuin van het hotel kent, hebben we ook een mungus gezien (ook wel muishond genoemd, ljkt op een wezel). Opvallend is dat er veel “ wild” aanwezig is in Sri Lanka. Onderweg veel apen gespot, mungus en een soort kleine varaint (nog steeds te groot....) van een komodovaraan. Daarnaast vertelde de gids dat met name in de avoind/nacht veel olifanten en krokodillen de weg oversteken (uiteraard in bepalde gebieden van Sri Lanka).

De avond hebben we afgesloten met wederom een erg lekker buffet.

• 23 Maart 2012 - 16:21

Norma En Frits:

Lieve wereldreizigers,
    De vorige trip vond ik leuk. Al die badende fanten. En die kleintjes. Schattig gewoon.
    En nou met deze trip benijd ik jullie niet. Niet vanwege de dieren, maar de hitte. En dan de helling op en daarna nog die hoge trap. Nou niets voor Ties. Ik denk dat ik een heli voor hem
    moet bestellen. Ja de jaren gaan tellen en dan gaat het moeizaam. Gelukkig dat jullie de middagtour hebben afgezegd en lekker relaxen aan het zwembad.
    Nou lieve schatten doe het plan, plan en ik wacht op de volgende tour. Gaan zondagavond met Paps en Maria lekker indo indo eten bij Dewi Sri. Veel liefs van de Tiesjes.

• 23 Maart 2012 - 21:11

Renate:

Wat leuk om jullie reis zo te kunnen volgen! Stuk uitgebreider dan op FB
    Nog heel veel plezier!

• 25 Maart 2012 - 09:18

Norma En Frits:

Daar ben ik weer. De prachtige foto's weer bekeken. Mooi, mooi, mooi. Bij het zien van de fotó's krijg ik het wel warm. Nou ik wens jullie veel sterkte. Ons etentje voor vanavond is gewijzigd,
    Het is hier prachtig weer en wij gaan richting kust. Leuk he. Veel liefs en tot het volgende reisverslag. De Tiesjes